Ajurweda

W Ciszy funkcjonuje  najbardziej autentyczny ajurwedyjski leczniczy gabinet masażu, w którym poczujesz namiastkę indyjskiej tradycji związanej ze starożytną medycyną naturalną.

Historia Ajurwedy sięga pięciu tysięcy lat a jej narodziny owiane są licznymi  legendami, z wielką pasją opowiadanymi przez najstarszych mieszkańców Indii. Według  hinduskich legend to najważniejszy bóg Brahma był pierwszym nauczycielem Ajurwedy.

Starożytne przekazy mówią o tym, że dzięki praktykom duchowym Brahma odkrył, że w każdym istnieniu jest energia a wszystkie ciała fizyczne, w tym ciało człowieka, składają się z pięciu elementów: ziemi, wiatru (powietrza), przestrzeni (eteru), ognia i wody.

Z czego możesz u nas skorzystać?

 

MASAŻE I TERIAPIE OLEJOWE

 

Masaż Abhyahnga - olejowy masaż całego ciała. Działa regenerująco i odprężająco, skuteczny w walce z migrenami, stresem i napięciem,  poprawia kondycję skóry, stymuluje układ krwionośny i limfatyczny usuwając toksyny, pobudza metabolizm. Masaż ten wyraźnie usuwa zmęczenie, przywraca siły witalne, daje ukojenie osobom przepracowanym, aktywnym i żyjącym w przewlekłym stresie i napięciu.

Koszt 180,00 PLN 60 minut

 

Udvartana – zabieg odchudzający  wspomagający redukcję cellulitu, stymulujący układ limfatyczny i poprawiający kondycję skóry. Wygładza, uelastycznia i poprawia samopoczucie. Jest to całkowicie naturalny zabieg wykonywany mieszanką ziół ajurwedyjskich sprowadzanych z Indii.

Koszt 250,00 PLN 60 minut

 

Shirodhara – olejowy masaż głowy i czoła wykonywany za pomocą strumienia ciepłego oleju sezamowego. Zabieg ten  uważany jest w Indiach  za boską metodę przywracającą spokój i harmonię, odmładzającą cały organizm. Jest to zabieg terapeutyczny, mający na celu eliminację źródła stresu. Relaksuje umysł i ciało, redukuje napięcia i stres, szczególnie polecany w leczeniu depresji, nadpobudliwości i migreny.

Koszt 200,00 PLN 45 minut

 

Kati Vasti – rozgrzewający, przeciwbólowy  zabieg olejowy na kręgosłup. Masaż pozwala usunąć sztywność kręgosłupa i pleców, pozbyć się bólu i poprawić sprawność ruchową.

Koszt 250,00 PLN 60 minut

 

Pamiętaj! Jeśli masz gorączkę, infekcję, choroby skóry lub miesiączkę albo bierzesz antybiotyk, nie korzystaj w tym czasie z zabiegów ajurwedyjskich.

 

KONSULTACJA AJURWEDYJSKA

Celem konsultacji ajurwedyjskiej jest określenie dysharmonii dosh, udzielenie zaleceń żywieniowych oraz terapii ziołowych i codziennych rytuałów związanych ze stylem życia. Na konsultację zabierz ostatnie aktualne wyniki badań (jeśli posiadasz) i na 3 godziny przed planowanym badaniem nie jedz i nie pij nic oprócz czystej wody niegazowanej.

Koszt 250,00 PLN 90 minut

 

PANCHKARMA (Program Przywracania Równowagi, Program Oczyszczania)

Medycyna starożytnych Indii  nie zajmuje się pojedynczym organem, traktuje ciało, jako całość, dlatego programy przywracania równowagi, w skład których wchodzą konsultacje, dieta,  masaże i terapie oraz medytacja mają na celu przywrócić zdrowie i harmonię, nie zaś chwilową ulgę. W myśl zasady, że człowiek, który wpływa na swoją chorobę (dolegliwość) kilkanaście lub kilkadziesiąt lat nie może wyzdrowieć w siedem dni, zaleca się w miarę możliwości jak najdłuższe programy.

W indyjskich klinikach dla miejscowych Panchakarma stanowi początek każdego leczenia właściwego i trwa średnio 14-21 dni, ale zachodnia gorączka i życie w pośpiechu często stanowi barierę, by poddać się tak długiej terapii. Wiele zależy od aktualnego stanu zdrowia, dlatego niektórzy będą obserwowali efekty już po 7-10 dniach a inni potrzebują znacznie więcej.

O tym, ile będzie trwać Twoja Panchakarma zadecyduj sam, biorąc pod uwagę indywidualne możliwości oraz zasadę dzielącą program oczyszczania na trzy etapy - etap przygotowania, faktycznego leczenia i wychodzenia z Panchakarmy.

 

Na czym polega Panchakarma? Cały program zawiera dietę (ale nie głodówkę) indywidualne dobrane masaże i terapie olejowe (np.masaż ciała, Shirodhara, sauna) oraz Naysa - oczyszczanie zatok i nosa, tzw. bramy do głowy a także terapie ziołowe, picie masła ghee i medytacje. Mimo, że w teorii Ajurwedy występują jeszcze dwie terapie w trakcie Panchakarmy, jest to Basti (lecznicze lewatywy) i Vamana (wymioty) to współczesna Ajurweda w wielu klinikach w Indiach odchodzi od ich stosowania ze względów bezpieczeństwa. U nas również nie występuje. Warto zadbać o spokój w czasie Panchakarmy, unikać spacerów w silnym wietrze i sztormie, zwolnić.

Koszt 300,00 PLN/dzień 90 minut

Niezwykła wagę przywiązuje się do oddechu podczas masażu. Głęboki, spokojny oddech pozwala odblokować układ emocjonalny, wyciszyć się i pozbyć się napięć. Znaczenie ma również temperatura, niektóre zabiegi wykonywane są podgrzewanym olejem, co przywraca harmonię a przede wszystkim równoważy energię. Przywracanie harmonijnego przepływu energii  w ciele jest głównym celem masażu ayurvedyjskiego, by osiągnąć  równowagę pomiędzy zdrowiem psychicznym,  fizycznym i duchowym, przywrócić zdrowie i zapobiegać chorobom.

Oleje przygotowane na bazie mieszanek ziół według starohinduskich receptur wspomagają procesy uzdrawiania i profilaktyki, by na długo cieszyć się dobrym zdrowiem.

Ajurweda jest filozofią życia a przyjetą przez człowieka  koryguje nierównowagę  dosh i pomaga zachować doskonałą harmonię między ciałem, umysłem i duszą. 

W Indiach medycyna ajurwedyjska jest nieodłącznym elementem życia. Jest filozofią , która prowadzi każdego od narodzin do śmierci. 

Ponad 70 % ludności tego kraju korzysta wyłącznie z medycyny naturalnej. Przemierzając pieszo miasteczka Kerali, nazywanej królową Ajurwedy, co kilkanaście metrów natrafimy na gabinet, spa, czy szpital Ajurwedy. 

To, co wyróżnia Indusów w podejściu do zdrowia to z pewnością dbałość o profilaktykę oraz akceptacja i rozumienie, że długie życie w zdrowiu to systematyczna, codzienna dbałość o siebie, zgodnie z filozofią medycyny ajurwedyjskiej. A na to składają się jakość snu, dbałość o ciało, spożywanie posiłków zgodnie z typem (doshą), jaki reprezentujemy, relacje w jakich na co dzień funkcjonujemy o dbałość i harmonię i spokój.

Ajurweda to starożytny system terapeutyczno-medyczny, który wyróżnia sie podejściem holistycznym i wierzy, że zdrowie jest stanem zarówno fizycznego, jak  i psychicznego samopoczucia i opiera się na doskonałej równowadze trzech dosh (vata, pitha i kapha)  a choroby są wynikiem niezrównoważonego stanu tych dosh. 

Prakriti, określ swoją doshnę

Niezwykle cenimy sobie naszą indywidualność, to, co odróżnia nas od innych ludzi, co czyni nas wyjątkowymi. Nie tylko pod względem wrodzonych cech i uwarunkowań, ale także pod względem indywidualnych preferencji, aktywności zawodowej i obecnego stanu fizyznego i psychicznego, w jakim się znajdujemy. W Ajurwedzie znajomość siebie, indywidualnych preferencji i cech, nazywanej też konstytucją jest podstawą do długiego życia w zdrowiu.

Istnieją trzy podstawowe konstytucje (doshe):

Vata, Pitta, Kapha,

ale dany typ przyporządkowuje się tylko wówczas, gdy dana osoba jest głównie nacechowana tylko jedną doshą. W pozostałych przypadkach i zarazem najczęściej występujących mówimy o połączonych konstytucjach występujących równocześnie: Vata-Kapha, Pitta-Vata, Pitta-Kapha.

Ostatnia siódma konstytucja zawiera w sobie trzy doshe występujące równomiernie.

Należy pamiętać, że każdy człowiek nosi w sobie wszystkie trzy doshe, a jedna, bądź dwie z nich określają go najmocniej.

Vata  to wiatr i przestrzeń

Pitta to ogień i woda

Kapha to woda i ziemia

Kiedy zajrzymy w głąb siebie i zaczniemy bacznie obserwować, ujrzymy cechy, które pozwolą nam określić, jaką doshę reprezentujemy.

Osoby typu Vata są wrażliwe i delikatne, niezwykle czułe. Szybko budzą się do życia, dają się spontanicznie porwać a jednocześnie szybko gasną. Uwielbiają ludzi a zarazem kochają samotność w ciszy i spokoju. Cechuje je właśnie to, że są szalenie zmienne i obawiają stabilizacji i pewnej powtarzalności w życiu, podążają spontanicznie za tym, co niesie im życie, dlatego są doskonałymi podróżnikami, świetnie adoptują się do nowych miejsc i sytuacji, ale też bywają nieuporządkowane i chaotyczne. Podejmują ryzykowne decyzje, z ufnością i otwartością wchodzą w zmiany. Potrzebują nieustannej stymulacji do poszukiwania nowych ścieżek a przy tym sa zdystansowane i bardzo elastyczne.Pitta jest przeciwnością doshy Vata. Cenią porządek, są energiczne i stanowcze. Bywają serdeczne i zarazem okrutne, działają odważnie, z dominacją. Często odczuwają brak poczucia bezpieczeństwa, co cenią sobie szczególnie.

 

Osoby typu Pitta z lekkością budują relacje i  zawierają przyjaźnie, jednak często potrzebą nadrzędna, jaką się kierują jest własna korzyść. Mogą być odbierane jako aroganckie, zarozumiałe i wyniosłe, z natury są błyskotliwe i bardzo inteligentne. Wykazują koncentrację na sobie, przez co ich ego przybiera duże rozmiary. Trudno im rozwijać empatię i tolerancję, narzucając innym własne poglądy i przekonania.

Osoby typu Kapha lubią harmonię, cenią rodzinę i dom. Są ciche, spokojne i cierpliwe. Noszą w sobie troskę i współczucie do drugiego człowieka. Z pokorą i szacunkiem podchodzą do życia i innych ludzi. Wykazują się niską spontaniczności, lubią czuć się bezpieczne, dlatego każdą zmianę i decyzję długo i wnikliwie analizują. Kapha bardzo przywiązują się do ludzi, miejsc i rzeczy, niechętnie zmieniają miejsce zamieszkania i pracę. Relacje z ludźmi i przyjaźnie budują powoli, przyglądając się im długo, ale szczególnie o nie dbają i zachowują na długie lata. Żyją w akceptacji i pogodzeniu, unikają konfliktów i napięć.

Przybliżamy mądrość Ajurwedy dając Ci możliwość skorzystania z uzdrawiającego Programu Przywracania Równowagi i  odnowy biologicznej, zwanej w sanskrycie Panchakarmą. 

Cisza Ośrodek Terapii Holistycznych     ul.Wileńska 14, 80-215 Gdańsk     e-mail  e.taworska@taworska.pl    TEL 530 403 003

Fundacja Global Language  BOŚ Bank  82 1540 1098 2095 9113 3438 0003

Wszelkie treści zamieszczone na tej stronie internetowej (teksty, zdjęcia itp.) podlegają ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Bez zgody autora zabronione jest m.in. powielanie treści, ich kopiowanie, przedruk, przechowywanie i przetwarzanie z zastosowaniem jakichkolwiek środków elektronicznych, zarówno w całości, jak i w części.
Zabronione jest dalsze rozpowszechnianie, o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt b ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.